Technische aanpassingen

In dit hoofdstuk treft u, per programma, de mutaties aan die per saldo budgetneutraal zijn voor de bestuursrapportage en die administratief en/of technisch van aard zijn.
Het betreft veelal budgetten die in de (primitieve) begroting niet in het juiste programma en/of onder het juiste beleidsveld en/of taakveld zijn geraamd.
Middels deze mutaties komen ze in het juiste programma / beleidsveld  / taakveld terecht.
Per saldo hebben deze mutaties geen effect op de uitkomst van de bestuursrapportage.

Daarnaast zijn in dit hoofdstuk diverse budgetneutrale mutaties m.b.t. de salarisgerelateerde budgetten in de begroting opgenomen. Ze hebben o.a. betrekking op vervanging in verband met ziekte, vacatures en invulling daarvan.

De mutaties worden hieronder nader toegelicht en zijn ook, in een aparte tabel, opgenomen in het hoofdstuk Financiële Samenvatting.

1. Reis- en verblijfkosten dienstreizen
Het ‘thuiswerken, tenzij’ principe als gevolg van het Corona virus heeft geleid tot een beperkt aantal gedeclareerde reis- en verblijfkosten voor dienstreizen. In 2020 is op het budget van € 100.000 een incidenteel voordeel ontstaan van € 15.000. Het voordeel is verwerkt in programma 1 (zie financiële afwijkingen programma 1) maar heeft voor € 3.500 betrekking op programma 3. Dat wordt in hier gecorrigeerd.

Beleidsveld

Omschrijving beleidsveld

Bedrag

1.1

Bestuur

1.250

1.5

Burgerzaken

500

1.6

Overhead

9.750

3.1

Openbaar groen

3.500

Totaal

15.000

2. Afschrijvingslasten
In programma 1, beleidsveld 1.1 Algemene baten en lasten hebben wij aangegeven dat er sprake is van een onderuitputting van afschrijvingslasten. Een voordeel van € 7.000. Dit bedrag gaat over diverse programma's heen en kan als volgt worden toebedeeld.

Programma

Grootboeknummer

Omschrijving

Mutatie

1

8080000

Stelpost onderuitputting

-100.000

3

8210000

Verharde wegen

95.000

3

8570014

Tractie diversen

12.000

Totaal voordeel (zie programma 1)

7.000

1

8080000

Bijstelling programma in prog 1

-7.000

Per saldo

0

(min bedrag is nadeel)

Wegen : b etreft nog niet afgesloten investering Jagtlusterallee, Kanaalpark en GVVP.
Tractie : betreft doorgeschoven investering Mitsubushi en John Deere Nieuwleusen.

3. THV-taken BOA's
In de loop van 2020 worden twee eigen boa's in dienst genomen. Hierover is in april 2020 een collegebesluit genomen om actief invulling te geven aan eigen boa-toezicht. Hiervoor worden diverse budgetten gebruikt en herverdeeld, waarbij bij- en aframingen budgetneutraal tegen elkaar wegvallen. Tegenover de indienstneming van twee eigen boa’s staat dat de bestaande overeenkomst met City360 (externe inhuur boa’s) per 1 november a.s. beëindigd wordt.
Het nadeel in programma 2 van € 24.750 valt weg tegen een gelijk voordeel in programma 9 (aframing loonkosten van een inmiddels gepensioneerd toezichthouder. De structurele aanpassingen zijn reeds in de PPN en begroting verwerkt.

4. Bijdrage Regionaal Serviceteam Jeugd (RSJ)
De bijdrage aan het Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ) ter hoogte van € 72.000 is geraamd op beleidsveld 7.2 Lokale Toegang. De RSJ is verantwoordelijk voor de aanbesteding en begeleiding van de inkoop van jeugdzorg trajecten- en producten. Met deze technische aanpassing komt de raming van deze kosten op het juiste beleidsveld 7.1 Jeugd.

5. Ambulantisering GGZ                      
De kosten ambulantisering GGZ ter hoogte van € 35.000 staan geraamd op beleidsveld 7.5 Publieke Gezondheid. Feitelijk heeft dit budget betrekking op wijzigingen in beschermd en begeleid wonen. Deze kosten vallen onder de wmo. Met deze technische aanpassing komt de raming van deze kosten op beleidsveld 7.6 wmo.

6. Samenvoegen diverse subsidiebedragen                                                                              Voor inwoners is het vaak onduidelijk bij welke regeling zij subsidie kunnen aanvragen voor een initiatief op het gebied van sociale cohesie, cultuur en de combinatie hiervan met de openbare ruimte. In de praktijk blijken doelstellingen voor initiatieven op deze gebieden elkaar vaak te overlappen. Om het aanvragen van subsidies duidelijker te maken en overlap of dubbelingen te voorkomen, voegen we de subsidieregelingen Kansenpot, Maatschappelijke duurzaamheid en het Innovatiebudget Kunst en cultuur samen onder één programma. Met deze aanpassing worden een tweetal budgetten (totaal € 9.300) overgeheveld naar beleidsveld 5.1 cultuur.

7. Grondexploitatie toegerekende rente               
In de eerste bestuursrapportage 2020 is melding gemaakt van een gewijzigde rentetoerekening aan de grondexploitaties met een effect op de algemene dienst. Binnen de grondexploitaties werd dit effect echter nog niet verwerkt. Omdat deze financieel-technische verwerking betrekking heeft op  twee programma's (het gaat om woningbouw en bedrijventerreinen) is het formeel (financiële verordening) noodzakelijk deze verwerking mee te nemen in de tweede bestuursrapportage. Voor de grondexploitaties betreft het een budgettair-neutrale bijstelling.

8. Economisch beleid bedrijventerreinen                
Uit het budget worden activiteiten georganiseerd voor en bijdrages geleverd aan bedrijven en ondernemers. Vanaf 2020 is een bedrag van € 6.000 als bezuiniging voorgesteld.

9. Herschikking salarisbudgetten                  
In de commissie Planning & Control van januari 2019 is de Notitie herschikking salaris gerelateerde budgetten in de begroting behandeld.
Mutaties in de salarissen, die over de programma's heen gaan, worden door het college, gedurende het jaar, doorgevoerd zolang deze budgetneutraal zijn. Wel moet de raad formeel de begrotingswijziging hiervoor vaststellen. Door de mutaties nu op te nemen in de tweede bestuursrapportage, worden ze formeel door u vastgesteld.

In de volgende tabel zijn de mutaties van de administratieve begrotingswijziging 201 t/m 205a in beeld gebracht. Per saldo zijn deze mutaties budgetneutraal.
Voor de inzet van personeel MO wordt de reserve Sociaal domein ingezet tot een bedrag van afgerond € 152.000. De toelichting hierop is opgenomen in programma 7.

Beleidsvelden

lasten 

baten

saldo

1.1 Algemene baten en lasten

461.092

-28.317

432.775

1.4 Bestuur

-23.521

0

-23.521

1.5 Burgerzaken

42.559

8.141

50.700

1.6 Overhead

-143.002

-48.039

-191.041

Totaal programma 1

337.128

-68.215

268.913

2.1 Openbare Orde en Veiligheid

172

172

Totaal programma 2

172

0

172

3.1 Openbaar groen

-36.420

-36.420

3.2 Verkeer en vervoer

-10.825

-10.825

Totaal programma 3

-47.245

0

-47.245

4.1 Economie

-75.000

-75.000

4.2 Grondexploitatie bedrijven

13.066

13.066

Totaal programma 4

-61.934

0

-61.934

5.1 Cultuur

-6.400

14.090

7.690

5.3 Onderwijs

65.137

65.137

Totaal programma 5

58.737

14.090

72.827

6.1 Inkomen

-27.561

-27.561

6.2 Integratie vergunnninghouders

33.000

33.000

Totaal programma 6

5.439

0

5.439

7.1 Jeugdzorg

-191.660

-191.660

7.2 Lokale toegang

-83.243

-83.243

7.3 Participatie

-57.250

-57.250

7.4 Preventie

-33.000

-33.000

7.6 Wmo

6.800

6.800

7.7 Mutatie reserves (sociaal domein)

0

151.935

151.935

Totaal programma 7

-358.353

151.935

-206.418

8.3 Klimaat en duurzaamheid

-61.964

14.227

-47.737

8.5 Riolering

-13.222

-13.222

Totaal programma 8

-75.186

14.227

-60.959

9.1 Grondexploitatie woningbouw

-14.548

-14.548

9.3 Ruimtelijke ordening

60.575

1.395

61.970

9.4 Wonen en bouwen

-18.217

-18.217

Totaal programma 9

27.810

1.395

29.205

TOTAAL

-113.432

113.432

0

minbedrag is nadeel

Deze pagina is gebouwd op 10/01/2020 16:14:02 met de export van 10/01/2020 16:11:48