Voortgang per programma

7 Sociaal domein

Beleidsveld 7.1 Jeugdzorg

Grip op sociaal domein
Om grip te krijgen op blijvend stijgende kosten in het Sociaal Domein is het project Grip op Sociaal Domein opgestart. Hoofddoel is grip te krijgen op de kostenontwikkeling voor zowel de Wmo, Jeugd als Participatiewet. Dit doen we door inzicht te krijgen in de oorzaak van de stijgende kosten, prognoses te maken om de kosten in de toekomst voorspelbaar te houden en inzicht te krijgen in de reikwijdte van de wettelijke kaders om uiteindelijk scenario’s/ maatregelen te ontwikkelen gericht op het terugdringen (beheersbaar houden van) de stijging.
In het kader hiervan zijn onder meer stappen gezet om meer grip te krijgen op de facturatie van zorg, waardoor wij in staat zijn betere prognoses te maken voor het lopende jaar en de toekomst. Op het gebied van jeugd zijn hierdoor een aantal financiële voordelen gerealiseerd. Zie hiervoor Maatwerk dienstverlening 18- individuele zorg.

Inzet personeel ten laste van reserve sociaal domein, budgetneutraal
De gemeenteraad heeft bij de jaarrekening 2013 besloten tot het instellen van een reserve decentralisaties (hierna: reserve sociaal domein). De reserve is destijds ingesteld met als doel om tijdelijke en incidentele kosten op te vangen die verband houden met de invoering en/of uitvoering van de decentralisaties en loopt tot en met 31 december 2020.
Binnen het programma 'Grip op sociaal domein' zijn al verschillende projecten opgestart, maar dienen ook nog tal van projecten te worden opgepakt. Met als doel om meer grip te krijgen op de uitgaven die gemoeid zijn met de uitvoering van taken die met de decentralisaties bij de gemeente zijn komen te liggen. Om alle projecten uit ‘Grip op sociaal domein’ uit te kunnen voeren is tijdelijk extra ondersteuning nodig. Het restant van de Reserve Sociaal domein ad € 152.000 wordt daarom hiervoor ingezet. De mutatie is verwerkt in het hoofdstuk Technische aanpassingen (herschikking salarisbudgetten).

Maatwerk dienstverlening 18- individuele zorg
Nagekomen declaraties 2019, voordeel € 60.000
Bij het opstellen van de jaarrekening 2019 is een nog te betalen positie opgenomen ten behoeve van nog te verwachten declaraties jeugdhulp over 2019. Van deze positie is na 7 maanden nog € 90.000 beschikbaar. Gezien het declaratie gedrag van aanbieders verwachten wij dat nog voor ongeveer € 30.000 aan declaraties ontvangen wordt over 2019. Hierdoor wordt een voordeel van € 60.000 gerealiseerd.
Overige bijstelling
Incidenteel

Terugbetaling woonplaatsbeginsel, voordeel € 126.000
Door Dalfsen is de geïndiceerde jeugdhulp voor een cliënt volledig vergoed gedurende een deel van 2018 en 2019. Gebleken is dat op basis van het woonplaatsbeginsel niet alleen Dalfsen maar ook de gemeenten Staphorst en Zwijndrecht verplicht zijn een deel van de kosten voor deze jeugdhulp te dragen. Van beide gemeenten gezamenlijk ontvangen we in totaal € 126.000 terug aan gemaakte kosten.
Overige bijstelling
Incidenteel

Eindafrekening subsidie Jeugdhulp 2019, voordeel € 13.000
Enkele partijen (zoals Gecertificeerde Instellingen) werkzaam onder Jeugdwet worden bekostigd door middel van subsidie. Deze wordt regionaal verstrekt via RSJ-IJsselland. Op basis van de subsidieafrekening 2019 ontvangen we een bedrag terug van de verstrekte subsidie.
Overige bijstelling
Incidenteel

Beleidsveld 7.2 Lokale toegang

Indexering en teruggave subsidie onafhankelijke cliëntondersteuning, voordeel € 5.000
De subsidie voor de onafhankelijke cliëntondersteuning is geïndexeerd waardoor een tekort ontstaat van € 3.500. Daarnaast zijn in 2019 minder uren besteed aan onafhankelijke cliëntondersteuning dan was gesubsidieerd. In 2020 levert dit een incidentele besparing op van € 8.760.
Verrekend met de indexering levert dit in 2020 een uiteindelijke besparing op van € 5.260.
Overige bijstelling
Incidenteel

Bijdrage Regionaal Serviceteam Jeugd (RSJ) Overijssel, voordeel € 7.000
De subsidie voor het regionale serviceteam jeugd Overijssel is verminderd. Het bedrag kan daarom in 2020 naar beneden bijgesteld worden. De lagere bijdrage is ook opgenomen in de begroting 2021-2024.
Overige bijstelling
Structureel

Beleidsveld 7.3 Participatie

Sociale Werkvoorziening, nadeel € 116.000
Het nadeel ontstaat grotendeels door extra begeleidingskosten voor de SW-ers. Merkbaar is dat het aantal detacheringen afneemt en het aantal beschut binnen toe, waardoor de netto opbrengsten dalen en de begeleidingskosten toenemen. Het structurele nadeel betreft € 60.000 (in 2021 € 61.000) en wordt meegenomen in de begroting 2021-2024. Het incidentele nadeel betreft € 56.000 en wordt met name veroorzaakt door nagekomen kosten over 2019 (afrekening sociale werkvoorziening Tiem). In de nieuw af te sluiten contracten per 2021 proberen we hier andere prestatieafspraken over te maken.
Overige bijstelling
Incidenteel € 56.000 / Structureel € 60.000

Sociale Werkvoorziening - Corona, nadeel € 140.000
Het nadeel wordt veroorzaakt door  incidentele extra bijdrages ter hoogte van € 140.000 aan de sociale werkvoorzieningen Tiem en Larcom ter compensatie van omzet tekorten gerelateerd aan corona. Ter dekking van deze kosten heeft het kabinet besloten om de integratie-uitkering Participatie, onderdeel Wet sociale werkvoorziening (wsw) eenmalig te verhogen over de periode 1 maart 2020 tot 1 juni 2020. Dit betekent voor ons een tegemoetkoming ter hoogte van € 143.000 (welke verwerkt wordt via programma 1 Algemene Uitkering, waar de integratie-uitkering onderdeel van is).  
Corona
Incidenteel

Arbeidsparticipatie, nadeel € 38.000
Het nadeel wordt veroorzaakt door meer uitgaven aan re-integratietrajecten. Merkbaar is dat het bestand een grotere afstand heeft tot de arbeidsmarkt, waardoor gedurende langere termijn trajecten nodig zijn voor uitstroom mogelijk is.
Overige bijstelling
Incidenteel

Beleidsveld 7.4 Preventie

Lang leve thuis, voordeel  € 20.000
Voor het project Lang leve thuis is per abuis in 2020 het bedrag voor 2020 dubbel opgenomen.
Overige bijstelling
Incidenteel

Jeugdgezondheidszorg, voordeel € 18.000
Met ingang van 1-1-2020 heeft het algemeen bestuur van de GGD IJsselland besloten om het basispakket van de jeugdgezondheidszorg te verruimen. Een aantal taken uit het aanvullende takenpakket waar de GGD IJsselland apart een subsidie voor kreeg komen nu in het basispakket. Dat betekent een structureel financieel voordeel van € 18.175. Dit voordeel is ook opgenomen in de begroting 2021-2024.
Overige bijstelling
Structureel

Beleidsveld 7.5 Publieke Gezondheid

Volksgezondheid openbaar, nadeel € 19.000
De daadwerkelijke gemeentelijke bijdrage aan de GGD is hoger dan de hiervoor beschikbare budgetten. Dit komt omdat een eerder verwacht financieel voordeel structureel in de begroting is doorgevoerd. Het daadwerkelijk financieel voordeel was lager dan verwacht waardoor er nu een structureel nadeel van € 19.000 is ontstaan. Het nadeel is tevens opgenomen in de begroting 2021-2024.
Overige bijstelling
Structureel

Beleidsveld 7.6 WMO

Maatwerk dienstverlening 18+ Pgb, voordeel € 14.000
Gezien het huidige aantal cliënten met een persoonsgebonden budget (pgb) en de afnemende trend op uitgaven pgb kan het budget naar beneden bijgesteld worden. Het voordeel voor 2020 is € 14.000. Vanaf 2021 is het voordeel € 25.000. Dit structurele voordeel is opgenomen in de begroting 2021-2024.
Overige bijstelling
Structureel

Toename aantal cliënten Hulp bij het Huishouden, nadeel € 220.000
De cliëntenaantallen bij de algemene voorziening voor de Hulp bij het Huishouden zijn in het eerste kwartaal 2020 gestegen met meer dan 25% ten opzichte van 1 januari 2019, en laten in het tweede kwartaal van 2020 nog steeds een stijgende lijn zien. De invoering van het abonnementstarief, een vaste eigen bijdrage Wmo van € 19 per maand, speelt hier een rol. Dit structurele nadeel is tevens opgenomen in de begroting 2021-2024.
Overige bijstelling
Structureel

Terugkoop hulpmiddelen door leverancier, voordeel € 40.000
Voor gebruikte hulpmiddelen in ons depot - zoals rolstoelen, vervoersmiddelen en woonvoorzieningen - zijn er contractafspraken met de leverancier dat  zij hulpmiddelen die niet binnen zes maanden worden her verstrekt weer terugkopen. De contractafspraken zijn in 2020 strenger nageleefd, waardoor er incidenteel meer middelen verkocht zijn dan was begroot.
Overige bijstelling
Incidenteel

Eigen bijdrage Wmo, nadeel € 23.000
Het ministerie van VWS heeft besloten dat er geen eigen bijdrage Wmo geïnd mag worden over de maanden april en mei 2020 vanwege corona (incidenteel nadeel € 23.000). Wij worden gecompenseerd voor deze gederfde inkomsten. Hiervoor is geld gereserveerd op de begroting van het Ministerie van VWS. Rijk en gemeenten zijn in overleg over de wijze waarop de middelen ter beschikking worden gesteld. Het voornemen is dit middels een decentralisatie-uitkering te doen. Nadere informatie volgt in de septembercirculaire 2020.
Corona
Incidenteel

Eigen bijdrage Wmo, Nulfacturen Minima, nadeel € 36.000
Minima (inwoners onder de 110% bijstandsnorm) hebben recht op kwijtschelding van de eigen bijdrage Wmo. Tot en met 2018 konden minima een aanvraag tot kwijtschelding indienen bij de gemeente. Sinds 2019 wordt deze kwijtschelding, voor de maatwerkvoorziening huishoudelijke hulp, automatisch verricht door het CAK (innen eigen bijdrage middels ‘nulfacturen’ voor minima). In 2019 is gebleken dat dit leidt tot een daling in de baten eigen bijdrage ter hoogte van € 36.000 (structureel nadeel). In 2019 kon dit nog worden opgevangen middels nagekomen baten uit 2018 (daarom in 2019 geen nadeel gerealiseerd). Dit structurele nadeel is tevens opgenomen in de begroting 2021-2024.
Overige bijstelling
Structureel

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 10/01/2020 16:14:02 met de export van 10/01/2020 16:11:48